Álomból valóság, valóságból álom
2019-re összeségében elmondható, hogy totálisan kezd összemosódni a valóság és a rajzolt, illusztrált világ. Egyre kevésbé akarunk határokat szabni a kompozícióknak, nyitunk a vibráló design felé, kevésbé ragaszkodunk a valóságos ábrázoláshoz, eltávolodunk a gravitációtól, nyitjuk a fantáziánkat.
Színekkel, formákkal, textúrákkal, mintázatokkal mossuk össze a határokat, és tesszük különlegessé az alkotásokat. Ha mindezt kategorizálni szeretnénk, akkor íme itt van 10 (+2) design trend 2019-re:
1. Erős élénk színek és metálos felületek
A pasztell színek töretlenül ott maradnak a grafikai trendek között, de most már nem kell akkora bátorság egy-egy merész szín használatához.
Kezdjünk el megbarátkozni a színekkel, ne féljünk tőlük, vibráljon a szemünk, lépjünk be a 2019-es álomvilágba! 🙂
Persze itt is nagyon fontos betartani a színek használatának szabályait, amiről még nem beszéltünk a blogon, de a kurzuson bőven beszélünk róla, és hamarosan lesz majd erről egy bejegyzés itt is. Színharmóniák, színek jelentése, sugalmazott hangulata, atmoszférája.
Az arany már évek óra divat, de egyre inkább maga mellé vonzza az egyéb fémes elemeket, mellyel drága és exklúzív hatást tudunk megjeleníteni. Egész különleges hatást tudunk megjelníteni például a fémes hatású, irrizáló színekkel.
2. Grandiensek és duoton-ok
Az erős színek mellett a jól megválasztott színátmenetek 2017 óta jó választásnak bizonyulnak. Az instagram logója is ezzel a trenddel újult meg, és azóta is töretlen a sikere ennek a trendnek. A spotify viszont elhozta nekünk a duotone fogalmát a népszerű köztudatba. Míg a sznátmenetnél a harmónikus, folyamatos átmeneten van a hangsúly, addig a duotone képeknél a két különböző szín éles határainak segítségével emelünk ki valamit vagy valakit a háttérből.
3. Asszimmetria
Végre kezdünk eltávolodni és megszabadulni a merev, rács alapú tervezéstől, és közeledünk valami új, izgalmakkal, szabadsággal teli design felé. Nézzétek meg galériánkban is micsoda különleges koncepciókat rejt az asszimetria! Segít eltávolodni a kiszámthatóságtól, unalmasságtól.
Ne ragaszkodjunk a középre záráshoz, igazításhoz, mert nagyon könnyen unalmassá válik. Az asszimmetria kialakítása viszont haladó feladat, de a kurzusunkon bőven beszélünk a rendezési elvekről is, hogy tisztába tegyünk a szabályokkal, mert az asszimmetria nem egyenlő a rendezetlenséggel, nem jelenti, hogy ninss egyensúly a kompozícióban. Nagyon is van! Asszimteriával is rendkívül harmónikus, de különleges, egyedi megoldásokat tudunk alkotni.
4. Izometria
Az izometrikus ábrázolás is az elmúlt évekből származik, de egyelőre marad a grafikai trendek között, hiszen ezzel különleges a különleges nézőponttal nagyon jól tudunk megmutatni dolgokat, előszeretettel alkalmazzák infografikáknál, hiszen egy egész kis univerzumot tudunk teremteni apró terekben is. A flat design ellentéte, itt a 3d 2d-ben való ábrázolását kell értenünk, de a lapos ábrázolással szemben, mélységeket tudunk megmutatni illusztációnkon.
5. Negatív terek
Egyis kedvenc témám: ne féljünk a fehértől, a tértől, az üresen maradt részektől. A negatív terek legalább olyan kommunikatívak, mint a grafikus részek. Hálistennek a minimalizmus jegyében évről-évre egyre több letisztult, egyszerű kompozíciót láthatunk.
6. Lebegő, folyékony elemek
Az asszimetria és a nyitott kompozíció után már kevésbé meghökkentő látványt nyúltanak az itt ott lebegő tárgyak, termékek. Nem kell törekednünk a gravitáció megmutatására, szabadságot adunk az elemeknek.
7. Illusztratív ikonok
A piktogramok újhullámja köszöntött be az infodesignban pár éve, és azóta is töretlen és egyre hasznosabban alkalmazható terület.
8. Tipográfia (kép helyett)
A kurzuson az a tapasztalatom, hogy ha arra gondolunk, hogy tervezzünk valamit, akkor az első amihez nyúlunk, egy informatív kép lesz. Aztán a kurzuson szépen megtanuljuk, hogy a kép nélkül is működik (de még mennyire!) a hirdetésünk. A tipográfia fontosságáról 2 részes cikksorozatunkban olvashattok, és ha elfogadjátok, hogy a tipográfia nem csak betűket jelent, hanem a kompozíció fontos és hangsúlyos elemévé emelhető, akkor nagyon látványos alkotásokat lehet létrehozni, hiszen a betűket erős kölcsönhatásba tudjuk hozni az őket körülvevő design elemekkel.
9. Nyitott kompozíció
Míg az elmúlt években divatos volt minden keretbe helyezni, rácsokban gondolkodni, most egyre inkább terjed az asszimetriával együtt a végtelen, lezáratlan komponálás is. Elsőre a befejezetlenség érzetét nyújtja, de egyre inkább kezdünk ráhangolódni a betekintő álláspontra, ahol ezek az illusztrációk inkább egy egy folyamat részként értelmezhetőek, így felesleges bezárni őket. Kinyílnak a terek, tágulnak a kompozíciók, nyílik a fantázia, erősödik a kiváncsiság.
10. Minimalizmus
Az előző 9 pont fényben szinte hiteltennek tűnik azt mondani, hogy mindezek mellett továbbra is és egyre erőteljesebben utat tör a minimalizmus.
A kevesebb néha több. Szinte mindig több. Nem kell betölteni a teret, nem kellenek erőteljes vastag vonalak, az elegáns ábrázolás éppoly hangsúlyossá tud válni. És higyjétek el ezzel együtt megvalósíthatóak az előző kategóriák is.
Kakukktojás: Műanyagmentesség
Nem csak a való életben, a grafikai tervezésnél is kerüljük a műanyagot, a természetes anyagokkal (fa, papír, kő, üveg, stb.) például sokkal különlegesebb csomagolásokat tudunk tervezni.
Természetes anyagok, természeti illusztrációk kerülnek egyre inkább előtérbe.
+1 kakukktojás: Természetes fotók
A 90-es évek óta hódít a ‘fotosopp’, ami már nem egy csupán márkanév, hanem fogalommá vált, szókincsünkbe épült dolog lett, de ebben a formában, amiben értelmezzük, szerencsére kezd kimenni a divatból. Már nem cél a hibátlan bőr, tökéletes alakok mutatása, inkább a természetes fények, arcok kezdenek előbújni ,természetes közegben a magazinokban, hirdetésekben is.