letters-691842_640-900x600

Mi az a tipográfia? Fontos az nekem? – 1. rész: alapszabályok

A rövid választ úgyis mindenki kitalálja:

IGEN!

Ígérem, hogy itt most nem fogunk elmélyedni az egalizációban, meg a betűközökben, térközökben, de aki eljön a kurzusunkra, ott megemlítjük ezeket is, mert fontos dolgok ezek is!

Ebben a blogbejegyzésben kezdetnek megismerjük a tipografia 4 alapszabályát:

  1. olvashatóság
  2. szövegértés
  3. helyesírás
  4. esztétika

1. olvashatóság

Elég egyértelműnek tűnik, hogy akkor van értelme valamit leírni, ha azt el is tudják majd olvasni majd, nem? Olyan egyértelmű, hogy sokan el is felejtik, vagy átsiklanak felette.

Mindjárt mutatok néhány példát.

Az olvashatóság általában ezek miatt nem valósul meg:

  • túl apró betűk
  • túl sok szöveg, nem megfelelő felületen (pl. óriásplakáton, amit autóból látunk kb 2 mp-re)
  • képre vagy nem egységes háttérre rosszul elhelyezett szöveg
  • olvashatatlan betűtípus (díszbetűk, torzított betűk)
  • nem elég kontraszt a háttér és a betű között

 

Ha már annyi energiát fektetünk abba, hogy valaki lássa a hirdetéseinket, nem jobb, ha el is olvassa azt?

2. szövegértés – 3. helyesírás

Egy kalap alá veszem ezt a kettőt, no de nem azért mert kevésbé fontosak, hanem mert nem az én szakterületem, de ettől még a tipográfia fontos részei. Megfelelő helyre, megfelelő szöveget kell választani. Ebben egy szövegíró lehet segítségünkre, aki pontosan tudja milyen szabályokat kell betartani adott felületen: weboldalon, plakáton, szórólapon, kiadványban, stb. Ő tudja, hogy mi az a mennyiségű szöveg, amit az emberek adott médiumon még hajlandóak befogadni, és tudja azt is, hogyan kell megfogalmazni azt, hogy figyelemfelkeltő vagy épp informatív legyen a céltól függően. Persze mindezt hibátlan helyesírással, és ez cseppet sem elhanyagolható szempont. Sajnos rengetegszer találkozom hibás szövegekkel, pedig a professzionális megjelenés része a hibátlan helyesírás.

4. esztétika

Na ez már sokkal inkább az én asztalom. 🙂

A betű, a szöveg is a megjelenés egyik bástáyája, és ezt is sokan elfelejtik. („Jó lesz az úgy oda középre zárva.” Hát, nem jó.). 

Próbáljátok ki ezt: nézzünk rá úgy egy szövegre, hogy nem értelmes szavak/mondatok sorozataként tekintünk rá, hunyorogva, ne akarjuk elolvasni, értelmezzük a grafika részeként.

Legjobb esetben ügyesen kihasználjuk a szövegtörzs előnyeit, és grafikai elemeket kovácsolunk belőle. Jó esetben, csak ízlésesen betördeljük, ez sem rossz megoldás, sőt sokszor van, hogy ennyi épp elég is. Rossz esetben pedig a szöveg csak “oda van biggyesztve”, “lóg a levegőben”, stb.

A tipográfia fontos része, hogy a szöveg is vizuális elemmé váljon, így könnyebb rávenni a befogadót, hogy elolvassa.

Mutatom ezt is:

semmi nem igazodik semmihez


A 4 alapszabályon kívül van itt még néhány fontos dolog, amit kezdőként is érdemes betartani:

  • Soha ne torzítsunk betűt. SOHA.
  • Ne forgassuk, ne írjunk ferdén, ne írjunk körbe semmit (kivéve, ha profi grafikusok vagyunk, akkor kivételes esetekben megengedem 😀 )
  • Ha nincs ő, ű, í, ó, ú, a betűkészletben NE használd. Kérlek.

Cikkünket folytatjuk a betűk fajtáival, csoportosításával, kombinálási lehetőségekkel, iratkozz fel hírlevelünkre az oldalsávban, nehogy lemaradj róla!

Ha ennél többet szeretnél megtudni a grafikai tervezés alapjairól, gyere el kurzusunkra, ahol a tipográfiát is át fogjuk rágni, amennyire szükséges kezdő felhasználóknak! 🙂

Megosztás:

Vedd fel velünk a kapcsolatot

Telefon:

+3670 632 8342

Email:

info@eyecandiz.hu