designer-board-typo-word-900x600

Mi fán terem a grafikus?

A grafikus egy nagyon nagyon tág fogalom, több szempontból is.  

1. Tapasztalat, képzettség meghatározása

Kezdjük a képzettséggel. Abszolút nincsenek meghatározott szakmai jelölések sajnos, és mint sok más szakmában, itt is felmerül a probléma, ki az igazi grafikus.

Grafikusnak hívhatja magát az is, aki internetes tutorialok videók alapján megtanulta a szoftverhasználatot, az is, aki elvégzett egy féléves tanfolyamot, az is aki végigjárt egy felsőoktatási intézményt, és még az is aki a legutóbbi után még folyamatosan képzi is magát, hogy képben legyen az aktuális trendekkel, és mindig meg tudjon újulni, ne legyenek egysíkúak a munkái.

Szakmailag avatott szemek különbséget tudnak tenni a fent említett kategóriák között, de a mezei halandó vajon mihez kezdjen, hogyan döntse el, melyikre van szüksége, és valóban azt találja meg, akit keres.

Nem egyszerű. De nagyon fontos.

Ha nem azt az embert találod meg, akire szükséged van, nem lesztek egy hullámhosszaon, és egyikőtök sem lesz elégedett a végeredménnyel, legyen az logó vagy webdesign.

A fent említett kategóriák közül egyik sem a rossz grafikust jelöli. Minden grafikus elkezdte valahol, mint minden ember, elköveti a maga hibáit, tanul belőlük, fejlődik. 

Szükség van olyan grafikusokra, akik otthon vannak a szoftverhasználatban, és technikailag megfelelő tudásuk van, de nincs mögötte művészi érzék. Ők azok, akik például egy megvásárolt sablon alapján összeraknak neked egy szép prezentációt vagy kiadványt. Nem lesz egyedi, de iganis vannak olyan esetek, amikor nem is kell, hogy az legyen. Aki ilyen grafikust választ, jobb, ha neki magának van valamilyen művészi szépérzéke, hogy hozzáértó módon kiegészítse azt, amit a grafikus nem tud neki megadni. Cserébe viszont nem lesz olyan drága.

A kezdő grafikusoknak is megvan a helye és ügyfélköre, mert ők azok, akik a legkisebb, induló vállalkozók számára elérhető áron tudják adni szolgáltatásaikat, akár ingyen, vagy barterben is dolgoznak, hogy építség portfóliójukat, fejlődjenek. Velük egy picit nehezebb dolgozni, mert nincs még tapasztalatuk sem az ügyfélkezelésben, sem a munkafolyamatokban, és ők azok, akik még a hibáik elkövetése előtt állnak, ezért lehet, hogy okoznak egy kis fejfájást. Aki ilyen grafikust választ, legyen türelmes, körültekintő, és ne legyen rest utána olvasni, kérdezni az adott feladattípus követeményeinek, hogy ellenőrizni tudja maga is a kezdő grafikus munkáját. Ő sem lesz drága mulatság, de lesznek megalkuvások.

Szükség van azokra is akik a technikai és művészeti tudást ötvözni tudják, és egyedi, személyre szabott grafikákat terveznek neked. Ők azok, akik, ha megfelelő mennyiségű és minőségű tapasztalattal rendelkeznek, rájuk bízhatod magad, és ha már megfizeted ezt a nem olcsó, de komplex tudást, akkor kicsit hagyd is magad vezetni általuk. Tudják a dolgukat, nem véletlenül beszélnek rá vagy le valamiről.

De először is azt kell eldöntened, mire van szükséged.

2. Grafikán belüli szakterületek

A képzettség, tapasztalat felmérése után fontos szempont annak behatárolása, hogy a grafika területén, miben van otthon az adott grafikus. Nincsenek éles határok a grafika területén belül, és nem attól jó egy grafikus, hogy minden területhez ért. 

Milyen területekről beszélek? Nyomtatott grafika (pl.szórólap, plakát), online grafika (pl.html banner, webdesign), arculattervezés (logó), 3D grafika, illusztrátor, interface tervező (alkalmazások), kiadványszerkesztő (újság, magazin), csomagolástervező, animációs grafikus, stb.stb. Végtelen a sor, és higyjétek el, nem lehet mindhez érteni, és nem kell. Olyat kell találni, aki ahhoz területhez ért, amire neked szükséged van, és itt vissza is kanyarodtunk a fő mondanivalónkhoz.

Először is azt kell eldöntened, mire van szükséged.

3. Portfólió, referencia

A következő fontos lépés, hogy nézd meg a portfólióját. Még egy kezdő grafikusnak is van portfóliója, maximum nem éles projektekből adódik, hanem iskolai/otthoni gyakorló feladatokból áll össze. Minél tapasztaltabb grafikust szeretnél, annél nagyobb portfólióval kell, hogy rendelkezzen az adott területen. Amit ugye az előbb említettünk, nem kell, hogy minden területen legyen referenciája, inkább 1-2 számodra releváns területen legyenek kiváló alkotásai.

Mit nézz a portfólión? Mezei halandó szemeddel?

Például nézz körbe a portfóliójával egyidőben a pinteresten, akár keress rá konkrétan adott témához tartozó referenciára, és meglátod, hogy a grafikus, akit éppen nézel, másol-e, vagy sajátot tervez. Inspirálódni szabad, és KELL is, mert így tudjuk frissen tartani az ötlettárunkat, de másolni szigorúan TILOS. Itt sem éles a határ, de ha azt érzed, hogy inkább másol, keress mást, mert neked sem fog egyedit tervezni.

Aztán nézd meg, hogy tudsz-e azonosulni a munkáival. Tetszik-e a stílusa. 

Ha ugyanazt a tervezői feladatot kiadod 5 grafikusnak, 5 totálisan különböző megoldást fogsz látni, és hidd el, nincs olyan, hogy jó és rossz megoldás. (Kivitelezésben van rossz, de helyes megoldás nem létezik.) Az van, hogy tetszik – nem tetszik, de hogy kinek mi tetszik, az elég szubjektív döntés. Ugyanígy fognak téged kiválasztani, az általa tervezett arculat/weboldal/applikáció stb. alapján. Csak nem ennyire tudatos az emberek választása, de ott is ez zajlik: szimpi design, tetszik. Nézzük meg.

Ezért érdemes alaposan körbenézni a grafikus munkái között, mert abból látni fogod, hogy neked való-e a stílusa. Például, ha egy grafikus a minimalizmusra esküszik, akkor nem fogod rávenni, hogy tervezzen neked részletgazdag alkotásokat, amik szinte lemásznak a képről. És  sosem leszel elégedett a munkájával, pedig lehet, hogy tökéleteset alkotott. Mások szerint. De neked nem az kell. Szóval?

Először is azt kell eldöntened, mire van szükséged.

4. Kémia

Van még egy megfoghatatlan, megmagyarázhatatlan része is a grafikus választásnak, mint minden emberi kapcsolatunknak: a kölcsönös szimpátia. Azért megpróbálom ezt is körbeírni, hátha segít neked a választásban. Ha te az a típusú ügyfél vagy, akit vezetgetni, terelgetni kell, mert még hírből sem hallottál a grafikai tervezésről, aki szereti pontosan tudni a dolgok működését, haladását, akkor válassz egy gondoskodó grafikust, aki elmondja neked, hogy mit miért kell így vagy úgy csinálni, milyen sorrendben és ütemben érdemes haladni a munkával.

Ha pontosan tudod, mi fán terem a tervezés, csak egy kivitelezőre van szükséged, akkor próbálj olyat keresni, aki partner ebben, és nem akarja megváltoztatni a céljaidat, maximum konstruktív módon segít a haladásban. Egy igazán jó grafikus akár mindkét típus lehet, mert felismeri az ügyfél igényeit, és ahhoz igazodik. De olyat is ismerek, aki szakmailag kiváló, de ügyfelek közelébe nem szabad engedni.

Ezeket a dolgokat a kezdeti munka-megbeszéléseken le lehet szűrni. Akár személyesen, vagy skype-on, vagy e-mailben, vagy telefonon konzultáltok, figyelj arra, hogy van-e kémia, úgy reagál-e a kérdéseidre, ahogy vártad, megválaszol-e mindent, rá mered-e bízni magad. Itt csak a megérzések működnek, de tudatosan figyelj ezekre hiszen

először is azt kell eldöntened mire van szükséged.

5. Az utolsó pont az alaposság.

Azért ezt hagytam utoljára, mert ez a legfontosabb, de előbb a többi szemponttal kell tisztában lenned. A grafikai tervezés, legyen szó annak bármely területésről, hasonlít az építészethez. Ha rossz alapokat terveznek neked, össze fog dőlni, és nagyon sok munkával, és még több költséggel tudod később helyrehozni a hibákat.

Gondolj bele, hogy felépíted a márkádat, és utána derül ki egy alapvető probléma a logóddal (pl hasonlít a konkurenciára, de itt olvashatsz a jó logó ismérveiről) és cserélned kell. Vagy kész a weboldalad, több tíz/százezreket költesz rá, hogy oda tereld az érdeklődőidet, de nem működik valami. Kész a szórólapod, legyártatsz belőle háromezer darabot, és a rossz nyomdai előkészítés, vagy tapasztalatlan tervezés miatt hibás lett az összes. Kuka. Vagy jobb esetben megalkuvás.

Rengeteg bosszúság és még több pénz, mire helyrehozzátok ezeket a hibákat.

Ezért az alaposság kiemelten fontos szempont egy grafikus kiválasztásánál.

Mind az alapos grafikus, mind az alapos kiválasztás.

No,de honnan tudod, hogy alapos-e a grafikus?

Ha te beleteszed az energiát, hogy megismerd őt, a munkáját, a szakterületét, és ki tudd választani, akkor látni fogod, hogy ő is viszonozza-e ezt. Miket kérdez tőled, segít-e a brief összeállításában, válaszol-e minden kérdésedre, kitértek-e minden részletére a projektnek, készít-e pontos ütemtervet, van-e szerződésetek, abban kitér-e a legtöbb felmerülő problémára, könnyű-e vele kommunikálni? Stb.

+1 Kakukktojás: ajánlás

Ha eddig elolvastad a cikket, akkor talán megérted, miért mondom, hogy a grafikus nem fodrász. Nem elég, hogy valaki azt mondja ő jó grafikus, mert lehet, hogy neked nem is arra van szükséged, mint neki. Ettől még igaza van a valakinek. Persze ne becsüljük alá az ajánlás erejét, hiszen nagyon sok szempontot megkönnyít a választásban, viszont figyeljünk arra, hogy sok szempontot pedig elhomályosít. Ilyenkor is légy körültekintő, hallgass a megérzéseidre, nézd végig a fent említett pontokat, és utána köteleződj el mellette.

És végül, ne feledjétek a klasszikus hármas aranyszabályt.

Ezkből csak kettőt tudtok választani.

Először is azt kell eldöntened mire van szükséged.

Jó.

Olcsó.

Gyors.

Ha nálunk is körbenéznétek, portóliónkat itt találjátok, szolgáltatásainkról pedig itt tudtok olvasni.

Megosztás:

Vedd fel velünk a kapcsolatot

Telefon:

+3670 632 8342

Email:

info@eyecandiz.hu